Onderzoek diversiteit en tevredenheid televisiepakketten

Het Commissariaat heeft in 2015 voor de tweede keer onderzoek gedaan naar de diversiteit van de in Nederland aangeboden radio- en televisiepakketten en de tevredenheid van consumenten daarover. Aanleiding was de invoering van een nieuwe Mediawet per 1 januari 2014 met als gevolg de afschaffing van de programmaraden, die adviseerden over de samenstelling van deze pakketten.

Diversiteit

De zeven voornaamste pakketaanbieders, met meer dan 100.000 abonnees, bieden samen 189 pakketten aan. Daarvan zijn 20 digitale en 6 standaardpakketten, 75 pluspakketten en 88 betaalzenderpakketten. De digitale standaardpakketten zijn een stuk groter dan de analoge pakketten: gemiddeld bevat een digitaal standaardpakket twaalf verschillende genres en een analoog standaardpakket bijna negen. De diversiteitsscore laat overigens zien dat het zenderaanbod over de gehele linie redelijk divers is: analoge pakketten zijn gemiddeld net zo divers als de digitale pakketten. 89% van de Nederlanders die televisie kijkt en daarvoor een abonnement heeft afgesloten, ontvangt een digitaal televisiesignaal op het hoofdtoestel. Ongeveer 54% van de kijkers neemt alleen een standaardpakket af; 36% is ook geabonneerd op een of meerdere pluspakketten.

Tevredenheid

De Nederlandse bevolking is behoorlijk tevreden over de pakketten: het tv-abonnement krijgt gemiddeld een 7,7. De hoeveelheid genres van een tv-pakket heeft een positief effect op de tevredenheid: hoe meer genres, hoe hoger de tevredenheid. Kortom: de consument waardeert een divers aanbod en is niet alleen op zoek naar meer van hetzelfde.

Vooralsnog heeft de afschaffing van de programmaraden zowel voor de diversiteit van als de tevredenheid met de televisiepakketten niet tot een daling van de tevredenheid geleid.

De uitkomsten van het onderzoek zijn in het najaar van 2015 gepubliceerd in de Mediamonitor.

Tags bij deze pagina